Sunday, June 12, 2011

Bahan-Bahan Yang Perlu




Untuk membuat sabun tiga bahan yang paling penting diperlukan ialah ;

1. Minyak
2. Lye
3. Air bersih

Sabun tidak dapat dibuat tanpa tiga bahan itu. Manakala, untuk membuat sabun secara kecil-kecilan atau industri kecil dengan pelaburan sedikit modal, tiga bahan tambahan yang diperlukan ialah :-

1. Agen pengisi
2. Pewarna
3. Wangian

Bahan-bahan tersebut digunakan dalam pembuatan sabun. Wangian digunakan dalam pembuatan sabun wangi mandi dan tidak perlu dalam sabun mencuci kain. Pengisi sabun hanya digunakan dalam sabun murah sahaja. Pembuat sabun putih tidak menggunakan warna.

Senarai pembekal bahan kimia ada saya letakkan dalam blog yang kedua saya, akses akan diberikan kepada setiap pembeli ebook.

7 comments:

  1. saya arifin mohd lazim, berminat belajar buat sabun endiri dan jugah komersial...jika ada tempat kelas saya berminat dan tolong email kan pada arifin_mohd.lazim@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. saya berminat nak buat sabun cair mcm sabun basuh pinggan, cuci lantai,clorox dan lain-lain...adakah ebook tu ada cara2 nak buat sabun2 berkenaan...sila email saya flaipho@gmail.com

    ReplyDelete
  3. saya nuar...amat berminat utk menceburi bidang ini ,harap saudara dapat membantu saya bagaimana dan cara untuk saya membuatnya sama ada melalui kursus,dari pihak saudara,dll
    utk menghubungi saya

    nuar_73@yahoo.com.my
    tkasih.

    ReplyDelete
  4. Sy berminat nak tahu lebih lanjut cara-cara pembuatan sabun dan dimana utk dapatkn bahan2 nya..harap dapat share..

    ReplyDelete
  5. Email saya chamin5856@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Email sy amico_82@yahoo.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...