Jumaat, 6 November 2015

Minyak Yang Sesuai Untuk Sabun



Minyak dari tumbuh-tumbuhan adalah sungguh sesuai untuk membuat sabun. Dalam minyak tumbuhan terdapat gliserin, alkali dan kimia-kimia lemak. Gliserin dan bahan-bahan lemak membuat untuk menukarkan bahan-bahan sabun dan menjadikan sabun. Oleh itulah diketahui bahawa minyak tumbuh-tumbuhan sungguh sesuai untuk membuat sabun.

Lemak yang didapati dari binatang-binatang juga boleh menjadi kan minyak. Dalam minyak ini terkandung gliserin dan bahan lemak yang sesuai untuk sabun. Tetapi minyak ini patut dicampurkan dengan minyak tumbuhan untuk membuat sabun.

Dalam semua minyak tumbuhan, gliserin dan alkali (bahan garam) tidak sama kandungannya. Peratus kandungan gliserin dan alkali serta bahan lemak adalah berbeda mengikut jenis minyak. Dalam jenis yang lain mungkin bahan lemak lebih daripada gliserin dan alkali manakala jenis minyak yang lain pula kandungan tiga bahan tersebut hampir sama rata sahaja.

Oleh kerana ada bezanya antara kandungan kimia dalam tiap-tiap minyak tumbuhan maka sabun yang direkapun ada bezaaan dalam kandungan dan gunaannya.

Berbanding dengan bezanya, sabun yang dibuat dari minyak tumbuh-tumbuhan juga bermacam coraknya. Ada yang kasar, ada yang lembut, ada yang licin seperti lilin. Begitu juga dengan buih yang dikeluarkan. Ada yang mengeluarkan buih yang banyak dan ada yang sebaliknya.

Minyak yang akan dibincangkan mengandungi zat gliserin, bahan lemak dan garam alkali yang sama rata. Tetapi untuk menjadikan sabun garam (alkali) tidak perlu. Jadi minyak yang mempunyai kandungan gliserin dan bahan lemak adalah minyak yang sesuai untuk membuat sabun bermutu tinggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan