Rabu, 18 Januari 2017

Manfaatkan Masa Terluang - Masa Itu Emas



PERIBAHASA Melayu mengatakan bahawa ‘masa itu emas’. Ramai yang beranggapan bahawa masa itu emas. Tanggapan tersebut sememangnya bertepatan dengan nilai masa itu sendiri. Ini kerana masa yang berlalu tidak akan kembali lagi.

Oleh itu, seseorang itu seharusnya bijak membahagikan masa mereka. Kejayaan seseorang itu banyak bergantung kepada cara memanfaatkan masa yang terluang. Manusia yang mengetahui pentingnya masa, dapat menghargai dan menilai kebenaran ini. Ulama amat arif dalam hal ini sehingga mengatakan bahawa masa adalah modal hidup seorang manusia.

Masa yang terluang hendaklah dimanfaatkan oleh manusia sebaik mungkin. Mereka perlu memikirkan bahawa masa yang sangat berharga itu sepatutnya digunakan untuk perkara yang berfaedah, sama ada untuk diri, keluarga, masyarakat dan agama. Dalam suasana seperti musim hujan ini dan anda tidak dapat bergerak bebas ke mana-mana. 


Maka ada baiknya masa ini digunakan untuk membuat sabun bagi yang mempunyai kemahiran, bahan dan peralatan. Atau mencari maklumat untuk mendapat kemahiran ini.



Untuk Pertanyaan Lanjut

Nama

E-mel *

Mesej *