Isnin, 10 November 2014

SEJATPULIH

SEJATPULIH – Sejatpulih ialah proses penyejatan bagi mengeluarkan lebihan kandungan air ke udara secara perlahan-lahan dan melengkapkan proses saponifikasi sepenuhnya bagi sesuatu tempoh.

Sejatpulih Sabun

1. Setelah bubur sabun terbentuk, anda akan menuangkannya ke dalam ke dalam acuan, tutup dengan tuala atau selimut untuk tempoh pembekuan selama 24 – 48 jam.

2. Gunakan sarung tangan semasa mengeluarkan bongkah sabun dari acuan.

3. Dengan menggunakan pemotong dawai, potong bongkah sabun tersebut kepada saiz produk sabun keluaran anda.

4. Susun ketulan sabun di dalam talam, jarakkan kedudukan antara sabun-sabun tersebut bagi mengadakan ruang agar udara dapat beredar sekeliling sabun.

5. Susunan yang baik akan memberikan luas permukaan yang lebih kepada sabun.

6. Aturkan talam-talam tersebut di atas rak dalam keadaan udara bebas bergerak dan proses sejatpulih sabun sekurang-kurangnya selama 4-6 minggu pada suhu bilik.

7. Rekodkan tarikh anda mula menjalankan sejatpulih pada batch sabun tersebut. Jangan dedahkan sabun kepada pancaran terus cahaya matahari ke atas sabun, kerana ini akan merosakkan kualiti sabun anda.

8. Dalam tempoh sejatpulih ini, lebihan air di dalam sabun akan dilepaskan perlahan-lahan ke udara secara semulajadi.

9. Sabun yang sempurna menjalani sejatpulih ini akan menjadi lebih tahan dan teksturnya sedikit keras dari sebelumnya.

10. Berdasarkan rekod, keluarkan batch sabun yang telah siap menjalani proses sejatpulih dan ianya telah sedia untuk digunakan.

11. Bungkus ketulan sabun tersebut dalam bungkusan yang cantik serta menarik dan anda telah boleh mula memperkenalkannya dan menambah pendapatan anda.

Sejatpulih sabun adalah proses wajib dan ianya mesti dibuat bagi menjamin kualiti sabun yang anda keluarkan.

Untuk Pertanyaan Lanjut

Nama

E-mel *

Mesej *