Selasa, 31 Disember 2019

HOMEMADE - Sabun Buatan Sendiri Secara Handmade

Sabun buatan tangan berbeza daripada sabun perindustrian atau sabun sintetik. Sabun yang anda beli di kedai hari ini seringkali mengandungi lebih banyak detergen sintetik dan berkemungkin ia juga mengandungi bahan tambahan yang tidak diingini atau sekadar untuk menambahkan timbangan.

Apabila anda membuat sabun, tindakbalas saponifikasi kimia menghasilkan gliserin, produk sampingan yang melembab dan memberi manfaat kepada kulit anda. Apabila anda membuat sabun anda sendiri, anda mempunyai kawalan ke atas bahan yang anda tambah ke dalamnya. 

Sekiranya anda mempunyai kulit sensitif atau gatal, anda boleh mendapatkan bantuan dari gejala anda dengan hanya berpindah dari bar pencuci mulut ke sabun buatan tangan sebenar. Ramai orang yang mempunyai kulit sensitif mendapati sabun pencuci boleh menyebabkan kekeringan, gatal-gatal dan kulit yang menggelupas. 

Sabun buatan tangan buatan tangan tidak kering dan dengan menukar, anda boleh menghilangkan, atau mengurangkan kesan sampingan yang anda rasa menggunakan bar detergen. Jika anda boleh membuat sabun anda sendiri, anda boleh menjadi lebih berdikari. 


 Anda boleh menggunakan teknik membuat sabun untuk membuat sabun untuk mandi, mencuci rambut, dobi, atau mesin pencuci pinggan anda. Sebaik sahaja anda menguasai teknik asas, anda tidak akan lagi kehabisan sabun. 

 Sabun buatan tangan jika diusahakan dengan tekun boleh dijadikan satu perniagaan kecil berpotensi besar di komuniti anda. Sabun boleh menjadikan sabun buatan sendiri ini sebagai hadiah, cenderamata dan sebagainya. Anda boleh meletakkan aroma pati wangian bersesuaian dengan haruman kegemaran anda. 

 Anda boleh membuat sabun tanpa menggunakan lemak dengan minyak sayuran atau minyak zaitun dan anda juga boleh menggunakan minyak pati daripada rempah ratus atau bunga-bungaan pilihan anda.

Sabun buatan tangan juga merupakan cara sokongan untuk diri sendiri dan keluarga anda.

Sekiranya anda memilih untuk menjadikan hobi anda menjadi perniagaan, terdapat pasaran sabun buatan tangan.

Untuk Pertanyaan Lanjut

Nama

E-mel *

Mesej *