Rabu, 8 Mei 2019

Cara Membersihkan Minyak


Sebelum ini, anda telah diperjelaskan berhubung sepuluh jenis minyak-minyak dan tindakbalasnya dalam proses membuat sabun. Anda boleh memakai mana-mana minyak tersebut bagi membuat sabun. Tetapi sebelum itu, minyak-minyak yang akan digunakan itu hendaklah dibersihkan terlebih dahulu.


Sabun yang dibuat dengan menggunakan minyak yang tidak tulen akan menghilangkan bau asalnya. Semua minyak hendaklah dibersihkan dahulu sebelum digunakan. Oleh yang demikian kita mestilah mempelajari cara-cara membersihkan minyak.


Kebanyakkan minyak-minyak yang boleh didapati di kedai runcit adalah bersih. Minyak-minyak ini boleh terus digunakan dalam proses membuat sabun dengan tidak membersihkan. Walau bagaimanapun minyak ini juga mungkin mengandungi kotor-kotoran.

Di negara kita, minyak kelapa dan minyak lenga ada diproses di rumah untuk kegunaan sendiri dan juga untuk jualan. Minyak-minyak ini akan mempunyai kotoran sebagai barang-barang asas. Minyak-minyak yang kotor ini mestilah dibersihkan sebelum dibuat sabun.


Untuk Pertanyaan Lanjut

Nama

E-mel *

Mesej *